Články
02.11.2009 - Iva Veselá
Jak vůně ovlivňují člověka
Vůně je mocná a má na člověka velký vliv. Dokáže vyvolat chuť k jídlu, vzpomínky na to, co jsme zažili, vybaví nám v paměti konkrétní osoby, místa či situace.
Vůně je dnes stále důležitějším nástrojem marketingu. V některých obchodech se objevují tenisové míčky vonící jako čerstvě posečená tráva, CD s vůní jahod, vůně se line dokonce i z počítačů.
Je dokázáno, že nakupující zákazníky podvědomě více přitahují voňavé výrobky než ty neutrální. Až donedávna zkoumali marketingoví obchodníci především vliv tvarů, barev a zvuků na naše chování v obchodech. Dnes jsou v centru zájmu vůně. Vliv vůní na kupující se zkoumal už v roce 1932. Tehdy bylo dáno do prodeje prádlo stejného druhy a kvality, ale některé mělo neutrální vůni a druhé vonělo po narcisech. Kupující zcela jednoznačně dávali přednost voňavému prádlu. Zcela nedávno jedno kasino v Las Vegas dokázalo zvednout výši sázek tím, že v herně rozšířilo stimulující vůně.
VONÍCÍ OBCHODY - znáte to také?
Příjemná vůně ovlivňuje zákazníky, takže v obchodech stráví delší dobu, a tak se zvyšuje pravděpodobnost, že si něco koupí. V některých obchodech se šíří relaxační vůně u pokladen, aby se lidé uvolnili a nesoustředili se na čekání. V obchodech s konfekcí je parfémovaný vzduch buď ventilován, nebo se vůně rozprašuje v malých kapičkách do okolí. Ve velkém pařížském obchodním domě Les Galleries Lafayette můžete cítit různé vůně podle sezony či druhu prodávaného zboží.
ČTĚTE: Která místo doma jsou ta nejšpinavější?
Vůně jako strategie ke zvýšení prodeje?
Vůně a pachy nás provázejí všude, kde se pohybujeme, ať už jsme v zaměstnání, doma nebo jedeme autem. Jakmile někam vejdeme, vůně je většinou to první co naše smysly zachytí. Mnohé studie prokázaly, že čichová paměť je mnohem silnější než zraková. V praxi to znamená, že 95% informací získaných zrakem do jednoho roku zapomeneme, ale u čichové paměti je to pouze 20%.
Proto se dnes firmy ve světě snaží mít i svou pachovou identitu. Je to jednoduše součást strategií firem. Každá vůně v nás vyvolává jiné pocity. Uveďme jen krátký příklad z praxe: Prodáváte auta a předvádíte zákazníkovi nový model. Pokud je prostor tohoto auta navoněn květinovou vůní, dochází u zákazníka k pocitu většího luxusu ve voze. Je příjemně naladěn a tak vzrůstá větší ochota ke koupi vozu a to až o 14%! Nejen praxe, ale i mnoho studií provedené odborníky na prodejní strategie dokazují, že ze všech faktorů prostředí, které ovlivňují spokojenost zákazníka jsou ‐ vůně a čistota na prvním místě!
Možnosti použití - aneb kdy se necháme nachytat?
Mnohý si možná vzpomene, jak při návštěvě hypermarketu, který má vlastní pekárnu, ho do nosu uhodila vůně čerstvého pečiva. I to je projev vůňového marketingu ‐ zákazník se lépe orientuje, kde je oddělení pečiva, ale především v něm vůně vyvolají chutě zkusit i jiné pečivo než jen rohlík či chleba. Každý sortiment ale chce "svoji" vůni. Jiná se hodí do obchodu s oděvy, jiná do prodejny obuvi. Výčet možností využití vůní ale zahrnuje prakticky všechny prostory od fitcenter, přes lékařské čekárny a ordinace (zde například vhodná vůně potlačí strach a pomůže odbourat stres pacientů) až po domovy seniorů. V restauracích může pomoci odstranit nepříjemné pachy z kuchyně či z dýmu cigaret a doutníků. Vůně lze tedy využít nejen jako účinnou podporu prodeje, ale i při řadě jiných příležitostí. Protože správná volba zvyšuje koncentraci a pozornost, snižuje počet chyb a zvyšuje výkonnost, je vhodnévyužívat vůně i na pracovištích, při pořádání kurzů, seminářů, při obchodních jednáních.
Nejdříve odstranit pachy
Jak při zavádění vůně ve vybraných prostorách postupovat? Jestli se někdo domnívá, že stačí nějakým rozstřikovačem rozprášit vůni, pak je na omylu. Nepříjemné pachy je třeba nejprve odstranit, a ne je jen přehlušit, přeplácat pachem jiným. Celý proces označuje jako zušlechťování ovzduší a rozděluje ho do tří stupňů. Prvním je filtrování ‐ zbavení ovzduší prachu, některých jemných mechanických částí i aerosolu. Ve druhém stupni je třeba odstranit stávající pachy, které vytvářejí pachový smog. Teprve ve třetím stupni lze přistoupit k samotné aromatizaci podle cíle použití.
"Vůni je dobré vybírat i tak, aby odpovídala barevnému vybavení prostoru. Každá vůně ladí s jinou barvou".
Samotná instalace zařízení má rovněž svoji posloupnost. Nejprve je třeba rekognoskace terénu ‐ tedy jak místnost, kde se má vzduch zušlechťovat vypadá, jak je velká, k jakým účelům slouží apod. Poté lze navrhnout konkrétní přístroj, kam ho umístit a zvolit typ vůně v souladu s barevným řešením.
Hodnocení článku
Hodnotili 4 čtenáři průměrem 4 bodů z pětiČtěte také:
Co je to rukola, mangold, polníček...?Jak vybrat vanilkový cukr
Melouny a jeho druhy
Výživové mýty
Známé i neznámé sojové výrobky