Články
29.11.2008 - Iva Veselá
Výroba vs. spotřeba: čím zatěžuje automobil více?
V televizní reklamě se za jedoucím autem hrne zelený koberec trávy a květin a podmanivý hlas slibuje, že v budoucnu nebudou vozidla na Zemi zanechávat žádné stopy. Automobilka tak láká zákazníky na ekologické kvality svého modelu, který slibuje nízké emise a tím také nižší příspěvek ke klimatickým změnám.
Pokud se mluví o neekologičnosti automobilové dopravy, téměř vždy se týká provozu aut a emisí skleníkových plynů, které vznikají při spalování nafty nebo benzínu během jízdy. Další spotřeba energie a tím i produkce skleníkových plynů je ale navázaná na výrobu auta, těžbu surovin, zpracování ropy nebo likvidaci nepojízdného vraku. Při čem vzniká víc škodlivin?
Řidič, který chce jezdit autem a zároveň co nejméně zatěžovat prostředí, si může položit otázku, zda není honba za co nejnižším emisemi automobilových motorů jen snahou o zelený marketing. Emise, které vznikají na výrobu méně emisního automobilu, jsou mnohem vyšší než ty, které se ušetří při jeho provozu „V naší pětičlenné rodině si každý koupil nové hybridní auto. Teď můžeme chránit životní prostředí pětkrát účinněji!“ hlásá na internetu spot, který upozorňuje na problémy zeleného konzumerismu. „Automobilky v reklamách vychvalují svá ekologická vozidla, ale výroba takového auta stále spotřebovává mnoho energie a materiálů a spotřeba pohonných hmot i u hybridních vozů je jen o zhruba čtvrtinu nižší, než u běžných aut,“ říká Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku. Problém je podle Jeřábka v tom, že vedle jednoho „ekologického“ auta se vyrobí dalších několik „normálních“. Průměrná spotřeba aut tak klesá jen velmi pomalu.
Výroba nebo skládačka
Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) pokrývá více než osmdesát procent aut v České republice pouhých dvanáct značek automobilů. Jednoznačně nejvíce řidičů jezdí ve vozech značky Škoda. Celkově bylo osobních vozidel v červnu letošního roku registrováno
4 377 326). Na samotném území ČR se automobily vyrábějí na dvou místech, ostatní vozidla jsou dovážená. Podle informací SAP bylo za devět měsíců roku 2008 vyrobeno v České republice celkem 750 616 kusů všech motorových vozidel, drtivou většinu z nich tvoří osobní auta a malé užitkové vozy. Plných 737 909 z nich se prodá v zahraničí.
"Ekologicky uvědomělý" řidič tedy má z čeho vybírat. Získat ale úplnou informaci o dopadu automobilu na životní prostředí,není jednoduché. Dovozci prodávají jen zboží a nemají tak k dispozici informace o množství emisí skleníkových plynů, které se uvolní při výrobě auta. Zkoumavý automobilista se tedy může obrátit přímo na české výrobce. Těmi jsou v současnosti dvě firmy - mladoboleslavská Škoda Auto a TPCA, kde vznikají vozy značek Toyota, Peugot a Citroen. Ty rády odpoví, nicméně jejich informace se týkají jen spotřeby energií ve zdech závodu, nezapočítává se získávání primárních surovin, ani emise navázané na dopravu dílů do montovny nebo vyrobených automobilů k prodejcům. „Pokud jde o emise z externí logistiky, k těmto údajům nemáme přístup. Ve spojení s likvidací vozidel vyřazených z provozu nemáme v současné době vypracovaný žádný systém sledování energetické ani jiné náročnosti,“ vysvětluje Miroslav Vlasák z TPCA.
Podle Zprávy o trvale udržitelném rozvoji 2006/2007 Škody Auto vycházejí emise do ovzduší na jeden vyrobený vůz na hodnotu 5,57 kilogramu. „To jsou veškeré emise z provozu výrobního závodu. Nejde tedy jen o CO2. Jde o emise z teplárny, svařoven, ŠkoEnergo a podobně. Přesněji jde o všechny emise uváděné dle povinnosti dané zákonem o ochraně ovzduší,“ říká David Šikula ze Škody Auto. Tato hodnota pochopitelně nezahrnuje například emise z výroby elektřiny - kdyby hypoteticky mohl celý závod jet jen na elektřinu odebíranou z veřejné sítě, takto počítané emise by byly nulové.
Naproti tomu průměrné auto vyrobené v závodech TPCA, kde se na uhlíkovou stopu dívají komplexněji, vykazuje na jeden automobil 201,9 kilogramy CO2. „Do této hodnoty je započítána spotřeba zemního plynu, spotřeba elektrické energie, spotřeba benzinu a nafty u služebních vozidel, spotřeba technologického plynu na svařovně, spotřeba benzinu a nafty v procesu výroby našich automobilů a spotřeba benzinu a nafty při testování našich vozidel,“ vysvětluje Miroslav Vlasák. Ročenka Škody uvádí, že se v posledních letech podařilo snížit spotřebovanou energii na vůz pod hranici 2 MWh (2006 – 1,97 a 2007 – 1,81). Automobilka TPCA uvádí výrazně nižší energetickou náročnost - v roce 2007 764 kWh na auto, v roce 2006 823 kWh. V továrně TPCA připadá největší díl energetické náročnosti na provoz lakovny 74%, na další výrobní provozy připadá významně nižší podíl na lisovnu 4%, svařovnu 7%, na montáž 7% a na ostatní nevýrobní celky 8%.
Komplexněji se ze zahraničních, volně dostupných zdrojů na zveřejňování informací o zátěži výroby zaměřuje koncern Volkswagen. Ten na svých stránkách zveřejnil studie LCA modelů Golf A4 a modelu Passat v benzínové a naftové verzi. Ta přidává k emisím při výrobě a provozu také emise navázané na těžbu a zpracování přírodních surovin a výrobu a dopravu pohonných hmot. Z obou studií jednoznačně vychází, že největší produkce emisí oxidu uhličitého a dalších plynů je navázaná na používání automobilu. Například u modelu Golf A4 se podílí na 73,1 % (benzín) a 70 % (diesel) vzniklých emisí, zatímco na výrobu vychází 8,4 a 9,2 %. Ještě více než výroba zatěžuje životní prostředí těžba a zpracování surovin, u sledovaného modelu vychází na 10,8 a 12,6 % emisí. Ani výroba benzínu nebo nafty není nezanedbatelná, podílí se na celkových emisích jen o něco méně, než výroba auta: 7,7 a 8,2 %. V absolutních číslech to u vozu Golf v benzínové verzi znamená, že při výrobě jednoho auta vznikne 1,890 tuny CO2, při těžbě a zpracování surovin 2,512 tun, při výrobě pohonných hmot 1, 991 tun a při provozu 23, 339 tun. Koncern Volkswagen počítá s tím, že za svůj život najezdí automobil 150 000 kilometrů. Podobně dělí poměr emisí i společnost Toyota. V jejích výpočtech dokonce na provoz automobilu vychází téměř 80 % emisí CO2, zbytek připadá ze dvou třetin na surovinovou produkci a třetina na výrobu automobilu. Toyota ve zprávě o celosvětové produkci v roce 2006 uvádí celkové číslo 1,4509 milionů tun CO2 z výroby. Zajímavým údajem je dalších 414 000 tun CO2, které se uvolní do atmosféry během dopravy vyrobených automobilů ke konečným prodejcům.
Hodnocení článku
Hodnotili 2 čtenáři průměrem 3 bodů z pětiČtěte také:
Čůrání ve sprše podle brazilských ekologů ušetří spousty vodyGMO - naše budoucnost nebo prokletí?
Jsou biopotraviny zárukou kvality?
Všudypřítomný elektrosmog
Vydra se vrací po šedesáti letech do Nového Mexika