Články
24.02.2010 - Iva Veselá
Bioobchod.cz míří do Prahy
Pražská pobočka internetového obchodu BIOOBCHOD.CZ nabízí kromě masa téměř kompletní biosortiment, včetně kosmetiky či produktů Fair Trade. Prodejnu naleznete na Praze 2 v Bělehradské ulici číslo 71. Otevřeno je v týdnu od 8.30 do 19 a v sobotu od 9 do 12. Podrobnější informace můžete nalézt v profilu prodejny zde.
Zeptali jsme se majitele pana Rostislava Siksty jaké důvody jej vedly k otevření další pobočky právě v Praze.
Proč jste se rozhodli rozšířit svou síť BIOOBCHODŮ i do Prahy, kde už je poměrně velká konkurence?
Rostislav Siksta: Nemyslím si, že je v Praze velká konkurence – myslím, že na malém městě je situace složitější, protože sice je v malém městě jen jeden obchod s biopotravinami a zdravou výživou, ale hned několik diskontů a obchodních řetězců, které konkurují našemu typu obchodů jak sortimentem – dnes už téměř každý řetězec má svoji značku biopotravin – ale především tím, že vytáhnou zákazníkům peníze z peněženek za jiné zboží. V Praze se prodává trošku jiné zboží, není to tak cenově napjaté jako v malých městech, kde jsou lidé bez práce a s malými příjmy. Nicméně rozhodnutí otevřít obchod v Praze nevzniklo ze dne na den, místo pro náš obchod, které by splnilo všechny naše požadavky, jsme hledali více než dva roky. Nakonec jsme to místo našli právě na Bělehradské ulici, přímo na zastávce tramvaje Bruselská a v dané lokalitě nevnímám žádnou konkurenci, obchod našeho typu zde není a doplňuje místní nabídku vegetariánských restaurací, obchodů s delikatesami a tržnicí s čerstvou zeleninou, která zde je. Nechceme ani konkurovat jiným pražským prodejnám, spíše se zaměřujeme na jiné produkty a propojení s naším internetovým obchodem.
Máte v nabídce něco specielního, co jinde zákazník nenajde?
RS: Určitě ano :-) Pražská prodejna je pro nás jakousi vzorkovou prodejnou toho, co nabízíme v našem internetovém obchodě. Kromě toho je partnerskou prodejnou velkoobchodu BIONATUR.CZ, který do České republiky dováží biopotraviny Pural, Naturata, Oskri, Bonvita, olivová mýdla Agno, konopnou kosmetiku Yaoh a biokosmetiku Farfalla, Eubiona a Eco Cosmetics. Mnohé z těchto produktů se v Praze nedají sehnat nebo jen v omezeném sortimentu na málo místech. V plném rozsahu také vedeme chlazený sortiment, který velkoobchod Bionatur.cz do ČR dováží, takže zákazníci u nás naleznou chlazené výrobky firem Wheaty, vegi-Cheezly, Soyatoo, Pural, Taifun a třeba i za bezkonkurenční cenu bio margarín Alsan. Všechny chlazené výrobky jsou bez laktózy, bez cholesterolu, většinou v bio kvalitě. V prodejně jsme vyhradili chlazenému zboží 8 lednic a tři záložní, což je i na Prahu bezkonkurenční, kromě zahraničního zboží máme samozřejmě i širokou nabídku chlazeného zboží českých výrobců. Chceme tedy přitáhnout zákazníky, kteří mají blízko k bezmasému stravování, kteří hledají kvalitní biopotraviny a kvalitní biokosmetiku. Nenabízíme třeba biouherák a biomaso, to nabízí spousta jiných pražských obchodů, takže my se zaměřujeme na to, co opravdu pokládáme za zdravé a právě nabídkou bezmasých výrobků v biokvalitě nebo kvalitní biokosmetiky a biopotravin se určitě znatelně odlišujeme.
Nabízíte ve Vašem obchodě produkty i od českých ekozemědělců?
RS: Ano, nabízíme a určitě máme velký zájem o široké rozšíření lokálních výrobků. Samozřejmě mne osobně trápí, když u nás se vypěstuje obilí, zelenina, ovoce, ale jde na export a zpět se k nám vrací v podobě hotových výrobků, které jsou dražší. Snažíme se i podporovat lokální zpracovatele naší dlouhodobou férovou spoluprací a našimi poptávkami. Co se týče bio ovoce a zeleniny, tak prodejnu máme otevřenou dva měsíce a čekáme, že poptávka zákazníků bude teprve vzrůstat. Na začátek máme trošku užší výběr, ale máme samozřejmě i českou bio zeleninu, ovoce a také čerstvé bio pečivo. Někteří zemědělci nám na rovinu řekli, že nás nestíhají zavážet nebo nemají kapacitu k nám jezdit, u některých mám dokonce pocit, že telefon a email ani nepoužívají, protože na naši poptávku nereagují. Každopádně budu rád, když se nám noví dodavatelé a pěstitelé ozvou nejlépe mailem a společnými silami budeme pracovat na rozšíření nabídky v naší pražské prodejně.
ČTĚTE TAKÉ: Vajahit - rostlinná náhrada vajec
Jaké máte zkušenostmi s dodavateli z řad ekozemědělců a jaká je poptávka zákazníku po „biopotravinách s příběhem“?
RS: Co se týče pražské prodejny, tam vzhledem ke krátké době působnosti ještě nemohu ani nechci hodnotit. Přeci jen jsme zaměřeni trochu jinak a spousta „skalních“ příznivců biopotravin už má své oblíbené bioprodejny nebo biofarmy, takže v této oblasti nám bude chvíli trvat, než sladíme nabídku s poptávkou tak, aby se nabídka dodavatelů z řad ekozemědělců potkala s poptávkou ze strany zákazníků v nějakém ideálním bodě. V současné době spíše zaznamenáváme, a to i v Praze, odklon některých zákazníků od biopotravin zpátky ke konvenční levnější produkci, hlavně kvůli ekonomické situaci. V tomto nám nohy podráží právě i levné diskonty, které bio berou jako zajímavý trend, aniž by k němu měly vztah. Sám jsem byl svědkem nákupu v nejmenovaném řetězci, kdy bio jablka byly vedle konvenčních jablek a pokladní u kasy nevěděla, které má markovat, takže tam je ta důvěryhodnost systému bio značně na pováženou, ne-li přímo podezřelá. My se poptávku zákazníků po kvalitních biopotravinách snažíme programově zvyšovat dobrou informovaností, propagačními akcemi, ochutnávkami a hlavně našim osobním přístupem, kdy většina z našich pracovníků vkládá do biopotravin a zdravého stravování svoji vlastní energii a svou osobní důvěru. Proto nám vadí nedůvěryhodnost bioproduktů v řetězcích, jejich horší kvalita nebo ochuzené složení, které celou myšlenku bio ničí a dělají z ní zase jen byznys.
Co Vás jako obchodníka nejvíc v současné době trápí na systému ekologického zemědělství u nás?
RS: To, co mne trápí, se týká hlavně celkové ekonomické situace – peníze nemají ani koncoví zákazníci, ani podnikatelé, kteří by chtěli v oboru bio fungovat, pěstovat, vyrábět, zpracovávat, prodávat atd. Kapitalismus je bohužel opravdu o kapitálu a pryč je doba, kdy dobrý obchod může vzniknout jen z nadšení. Němečtí, švýcarští, holandští kolegové toto neřeší, zaprvé je u nich vyšší kupní síla a tedy poptávka, za druhé mají lepší finanční situaci na to, aby mohli investovat do oboru, kterému věří. A protože čeští nakupující nemají takovou kupní sílu a ani čeští zemědělci nemají kapitál na to, aby na pěstování navázali i zpracování, pekařskou nebo konzervárenskou výrobu, výrobu hotových výrobků apod., tak čeští pěstitelé prodávají komodity do zahraničí, kde se zpracují a zpátky se k nám vozí ve formě hotových výrobků, které pak draze kupujeme. Trošku se setřela hranice toho, co je opravdu lokální, takže pro mne osobně není problém dovoz německého nebo maďarského zboží, pokud je vzdálenost od německého výrobce např. 400-500km, není to o nic horší než když si zákazník z Aše kupuje český (pardon, moravský) výrobek vyrobený v Ostravě, který tedy urazil stejnou vzdálenost. Chtěli bychom tedy rozšířit náš sortiment o lokální výrobky jak českých tak sousedních regionů, např. příhraničních oblastí Polska, Slovenska, Rakouska apod., protože svět není černobílý a není zde žádná tvrdá hranice mezi českým a zahraničním zbožím. Beztak mouka v německých těstovinách pochází z českého nebo slovenského obilí. Není to tedy o lokálnosti, ale o ekonomické situaci, která se u nás bohužel stále nelepší, což je problém celé naší ekonomiky a my to bohužel nezměníme.
A co aktuální trend bedýnek? Nehodláte v obchodě provozovat bedýnkový systém?
RS: Přemýšlíme o mnoha věcech, které bychom v obchodě chtěli realizovat. Bedýnky jsou jedna z možností, ale zatím jsme v Praze krátce na to, abychom to mohli vyhodnotit. Jako prioritu vidíme hlavně zaměření na široký sortiment bioproduktů, možnost vyzvednutí objednávky z našeho internetového obchodu, kde je širší sortiment trvanlivého zboží a biokosmetiky než na prodejně, a především zaměření, které nás odlišuje od jiných obchodů – tj. chlazené bezmasé výrobky, výrobky fairtrade z férového obchodu, lokální české výrobky, kvalitní zahraniční výrobky, čistě přírodní bio kosmetika. Do budoucna máme mnoho plánů a bude záležet také na zákaznících, o co bude zájem a co budeme moci realizovat. Bedýnky, stejně tak jako jiné nápady, rádi zrealizujeme, bude-li příznivá konstelace :-)
Hodnocení článku
Hodnotili 2 čtenáři průměrem 5 bodů z pětiČtěte také:
Bioslavnosti 2008Doprovodný program veletrhu Harmonie
Týdenní horoskop: 10.10. - 16.10.2011
Týdenní horoskop: 15.8. - 21.8.2011
Týdenní horoskop: 2.6. - 9.6.2013